مقایسه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان



یک چاپگر چندمنظوره )پرینتر چند کاره) که اغلب با نام MFP خوانده می شود، یک دستگاه است که عملکرد چاپ، کپی، اسکن و یا فکس را انجام می دهد. عملکردهایی که در گذشته برای انجامشان به یک کامپیوتر هم نیاز بود اما امروزه تکنولوژی مدرن، تمامی این کارها را در یک دستگاه پرینتر چندکاره جای داده است. چاپگرهای چند منظوره یک انتخاب رایج برای کسب و کارهایی هستند که می خواهند هزینه‌های خود را کاهش دهند و روند کاری خود را تسریع بخشند.


مواردی که باید در خرید یک چاپگر چند منظوره در نظر گرفت:


در هر روز چه تعداد کپی، چاپ، فکس، اسکن و ایمیل دارید؟

چه تعداد کاربر باید در خط اشتراک این دستگاه قرار گیرند و به آن صل شوند؟

آیا نیاز به چاپ رنگی دارید یا خیر؟


دو نوع پرینتر جوهر‌افشان و لیزری داریم:

در حالی که پرینترهای لیزری دارای کاربردهای بسیار زیادی در میان کاربران اداری هستند، اما باز هم پرینترهای جوهر افشان بر لیزری غلبه دارند. امروزه پرینترهای جوهر افشان بسیار، بهتر از مدل های اولیه خود هستند و در انواع مختلفی برای کاربران خانگی و اداری نیز موجود است.


هر دو پرینتر جوهر افشان و لیزری قادر به تولید وضوح بالا در حدود 600 تا 2400 نقطه در اینچ (پیکسل) هستند، اما پرینترهای جوهر افشان نیاز به کارتریج دارند و نگهداری از آنها هزینه بر می باشد.


پرینتر لیزری

بیشترین کارآیی برای چاپ اسناد متنی سیاه و سفید بوده و برای چاپ عکس ها مناسب نیستند و کیفیت عکس بسیار پایین است.


لیزری‌ها معمولا نمی‌توانند مقادیر غیرمعمول مثل ظرافت ها در یک کارت تبریک را در نظر بگیرند.


پرینترهای لیزری معمولا از لحاظ سرعت پیشرفته تر از جوهر افشان هستند و متن سیاه و سفید را با سرعت 12 تا 20 صفحه در دقیقه چاپ می کنند.


لیزری‌های سیاه و سفید به طور معمول در مقایسه با مدل های جوهر افشان با هزینه پایین‌تری، چاپ را انجام می‌دهند. کارتریج لیزری که هزینه آن کمتر است، می‌تواند هزاران صفحه سیاه و سفید را با کمترین نرخ به چاپ برساند.

پرینتر جوهرافشان

اگر به طور معمول قصد چاپ ترکیبی از متن، گرافیک و عکس را دارید، این مدل از پرینتر را انتخاب کنید، زیرا توانایی بالایی در چاپ های گرافیکی دارد.


اکثر جوهر افشان ها متن سیاه و سفید را در 3 تا 13 صفحه در دقیقه تولید می کنند اما برای عکس های رنگی بسیار کندتر هستند.


فتوکپی عکس نیز از مواردی می باشد که پرینتر جوهر‌افشان توانایی انجام آن را دارد. این عمل ممکن است کمتر از یک دقیقه طول بکشد و می تواند به اندازه 25 سنت هزینه داشته باشد.



پرینتر جوهرافشان

چاپ جوهر افشان یک نوع چاپ کامپیوتری است که یک تصویر دیجیتال را با حرکت دادن قطرات جوهر بر روی کاغذ، پلاستیک یا ... بازسازی می کند.

مفهوم چاپ جوهر افشان در قرن بیستم آغاز شد و این تکنولوژی برای اولین بار در اوایل دهه 1950 به طور گسترده توسعه یافت. از اواخر دهه 1970 پرینترهای جوهر افشان که می‌توانستند تصاویر دیجیتالی تولید شده توسط رایانه ها را تولید کنند، عمدتا توسط اپسون، هیولت پاکارد، (HP) و کانن تولید شدند.


پرینتر لیزری

چاپ لیزری فرایند چاپ دیجیتال الکترواستاتیک است. این دستگاه، یک متن را با کیفیت بالا (و عکس های با کیفیت متوسط)، توسط پرتاب لیزر به جلو و عقب توسط چندین سیلندر منحصربفرد به نام "درام" تولید می کند. پس از آن درام با انتخاب جوهر پودر الکتریکی (تونر)، تصویر را به کاغذ انتقال می دهد که پس از آن حرارت داده می شود تا به طور دائم ثبت شود.


فاکتورهای مهم در خرید یک پرینتر

1. سرعت چاپ: پرینترهای رنگی، عمل چاپ را با سرعت پایین، معمولا تعداد 10 تا 20 صفحه در دقیقه چاپ می کنند، در حالی که پرینترهای رنگی با سرعت بالا، تعداد 15 تا 20 صفحه در دقیقه چاپ می کنند. چاپگرهای چندکاره رنگی با سرعت بالا 20-30 صفحه در دقیقه چاپ می کنند، در حالی که دستگاه های با سرعت بالا سیاه و سفید تا بیش از 40 صفحه در دقیقه را چاپ می کنند.


2. نحوه اتصال: اتصالات تمامی چاپگرها از طریق USB، پورت Ethernet و WiFi می باشد.


3. دقت چاپ: دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطي گفته مي‌شود كه در هر اينچ مربع از صفحه توسط چاپگر ايجاد مي‌شود كه اين نقاط معمولاً روي صفحه در دو جهت عمودي و افقي به چاپ مي‌رسند.



4. هزینه چاپ در هر صفحه: برای چاپ در هر صفحه باید هزینه کارتریج جوهر در نظر گرفته شود.


5. کیفیت چاپ در کاغذهای مختلف: بسته به نوع کاغذی که می خواهید استفاده کنید، باید چاپگر خاصی را برای این کار خریداری کنید. بدیهی است افرادی که می خواهند به طور عمده بر روی کاغذ و کارت چاپ کنند، یک چاپگر متفاوت تر از شخصی را میخواهد که به طور منظم عمل چاپ را بر روی کاغذ خالی انجام دهند. در مورد اندازه کاغذ نیز این مورد را در نظر داشته باشید که اگر شما نیاز به چاپ بر روی کاغذ در سایزهای بزرگ تر را دارید، یک چاپگر مناسب این کار را انتخاب کنید.



جوهرافشان بهتر است یا لیزری؟


وقتی پای خرید یک پرینتر خوب در میان است، تصمیم گیری کمی دشوار میشود. کدام یک را بخریم؟ لیزری یا جوهرافشان؟! مگر چه فرقی میکند؟ کدام یک گران تر است؟ آیا لازم است بعد از آنکه کارتریج تونر پرینتر لیزری تمام میشود، پرینتری جدید بخریم؟


در ادامه سعی داریم مقایسه ای بین این دو نوع پرینتر انجام بدهیم و مزایا و معایب هرکدام از اینها را بررسی کنیم.


پرینترهای جوهرافشان


پرینترهای جوهرافشان از صدها افشانک تشکیل شده اند که جوهر را برروی کاغذ پخش میکنند. در واقع هر شکلی که با استفاده از این افشانک ها روی کاغذ تشکیل میشود از نقطه های زیادی تشکیل شده است. این نقطه ها به قدری ریزند که قادر نخواهید بود آنها را با چشمانتان ببینید. پرینترهای جوهرافشانی که ما میشناسیم، به دو نوع حرارتی و فیزوالکتریک تقسیم بندی میشوند که این دو نوع پرینتر از لحاظ مکانیسمِ جوهرافشانی با یکدیگر تفاوت دارند.


پرینترهای حرارتی


پرینترهای حرارتی_همانطور که از نامشان پیداست_ برای افشاندن جوهر روی کاغذ از حرارت استفاده میکنند. کارتریج های چاپ شامل تعدادی خانه هستند که هرکدام دارای دستگاه تولید گرما است. جریان الکتریکی از این دستگاه ها عبور میکند و باعث گرم شدن این خانه ها میشود. این فرآیند در نهایت موجب تبخیر ناگهانی جوهر میشود و به قدری فشار تولید میکند که جوهر تبخیر شده به سمت کاغذ پرتاب میشود.


هِد این پرینترها به این خاطر ارزان استکه ماده دیگری در مکانیسم آنها مورد استفاده قرار نمیگیرد.


پرینترهای فیزوالکتریک


اکثر پرینترهای تجاری و صنعتی از شیوه فیزوالکتریک بهره میبرند. در این چاپگرها، به جای حرارت، ماده ی فیزوالکتریکی در هریک از محفظه های پر از جوهر قرار دارد.


فیزوالکتریک، بار الکتریکی ای در مواد جامد است. هنگامی که این مواد در محفظه های جوهر شارژ میشوند، تغییر شکل میدهند و افزایش فشار ناگهانی را سبب میشوند و در نتیجه جوهر را به سمت بیرون می رانند.


هِد این پرینترها به این دلیل گران است که ماده فیزوالکتریک به خصوصی در آنها موجود است.


پرینترهای لیزری


پرینترهای لیزری از طریق یک پروسه ی الکترواستاتیکی متن ها و عکسهای با کیفیت ایجاد میکنند. این نوع پرینتر با کمک الکتریسیته ساکن کار می کند. یک استوانه چرخان الکتریسیته را بوجود می آورد و یک اشعه نازک لیزر به این استوانه تابیده می شود و به شکل متن یا تصویری که باید پرینت گرفته شود، یک صفحه با نواحی حامل بار های مثبت و منفی تشکیل می شود. این صفحه بوسیله تونر که دارای پودر های با بار مثبت است پوشانده می شود بنابراین آن نواحی از صفحه که دارای بار منفی هستند این پودرها را جذب می کنند. پس از آن کاغذ از روی آن عبور داده می شود تا تصویر مورد نظر روی آن بوجود آید. در مرحله بعد کاغذ باید از غلتک های داغ عبور کند تا پودر روی کاغذ سوخته و دائمی شود. در هر پرینتر لیزری چند مرحله برای این کار وجود دارد تا رنگهای مختلف را با هم مخلوط کنند.


کدام یک بهتر است؟


بسته به نیازهایی که از یک چاپگر دارید و نوع استفاده تان از آنها، ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید. پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهرافشان غالبا گران قیمت تر هستند، اما قادرند کاغذ بیشتری برای شما چاپ کنند؛ زیرا میزان اتلاف جوهر در آنها مقداری کمتر است.


بیایید نگاهی اجمالی به مزایا و معایب این دو نوع پرینتر بیاندازیم و آنها را با هم مقایسه کنیم:


inkjet-printer-press-01

پرینترهای جوهرافشان:


+مزایا


+برای چاپ های سنگین، مثل تصاویر بسیار مناسب اند.


+در ترکیب رنگها نسبت به پرینترهای لیزری عملکرد بهتری دارند.


+قیمت پایین تری دارند، کارتریج جوهر آنها از کارتریج تونر ارزان تر است.


+برروی تمام انواع کاغذ میتوانند چاپ کنند. حتی در برخی پارچه ها میتوان از آنها استافده کرد.


+تقریبا زمانی برای آماده سازی نیاز ندارند.


+پرینترهای جوهرافشان غالبا کوچکتر هستند، بنابراین نگهداری از آنها ساده تر است.


+میتوان کارتریج های جوهری آنها را دوباره پر و استفاده کرد.


_ معایب


_ هنگامی که بخواهید به میزان زیاد چاپ کنید، این پرینترها اصلا مناسب نیستند.


_ عملکرد آهسته تری دارند.


_ اساس کار این پرینترها جوهر مایع است. بنابراین امکان پاک شدن و از بین رفتن مطلب یا عکس چاپ شده وجود دارد.


_ پاکسازی کارتریج جوهر آنها به صورت خودکار، باعث اتلاف جوهر بسیاری میشود.


laser-printer-press-01

پرینترهای لیزری

+مزایا


+سرعت عمل بالایی دارند


+در تیراژهای بالا مقرون به صرفه تر هستند


+متن سیاهی که چاپ میکنند، دقیق و بدون نقص است


_ معایب


_ قیمت بیشتری دارند


_ آماده سازی آنها برای چاپ مدتی به طول می انجامد


_ تعمیر کردن نشتی های تونر آنها، خسته کننده است و باعث اتلاف وقت میشود.


_ روی هر نوع کاغذی قادر به چاپ نیستند و هرچیز حساس در برابر حرارت در این پرینتر ها قابل استقاده نیست


_ این پرینترها غالبا بزرگتر و سنگین تر هستند


کدام یک برای من مناسبتر است؟


همه چیز بستگی به نیازهایتان دارد. اگر نیازهایتان در حد معمولی است و فقط چاپگری میخواهید که هر از چند گاه متنی یا عکسی با آن چاپ کنید، پرینتر جوهرافشان برای شما مناسب تر است. این پرینترها ارزانتر هستند و با هزینه کمتر میتوانید کارتریج آنها را تعویض کنید. حتی میتوانید آنها را دوباره پر کنید و استفاده کنید.


اگر میزان پرینت بالایی دارید و دوست دارید همه چیز در سریعترین زمان ممکن برایتان فراهم باشد و اگر قادرید هزینه بیشتری بپردازید، پرینتر لیزری را اتنخاب کنید.





موضوعات: لوازم جانبی موبایل,لوازم دیجیتال,لوازم خانگی,لوازم کامپیوتر,خرید دوربین هندی کم,خرید کامپیوتر رومیزی,خرید ماشین لباسشوئی خانگی,خرید یخچال ساید بای ساید,خرید اسپیکر,خرید مایکروفر,راهنمای خرید دستگاه تصفیه هوا,راهنمای خرید ماساژورهای برقی,ماساژور برقی,آشنایی با عملکرد تلویزیون های OLED&QOLED,دستگاه تصفیه هوا,
[ بازدید : 110 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 30 دی 1396 ] [ 21:0 ] [ علی محمدی ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]